Skip to main content

Programové teze

Kvalita

Kvalitní školství se rovná kvalitní společnost. Kvalita je posun správným směrem, nikoli cílový stav.

1

Připravím legislativu, která pojmenuje standardy kvality ve školství (kvality školy, kvality učitele, kvality vzdělávání).
2

Zasadím se o obnovu závazného sebehodnocení školy, které nejlépe vyhodnotí kvalitativní posun školy.
3

Zvyšování kvality učitelů zabezpečíme sebehodnocením jejich práce se standardy, například prostřednictvím plánů osobního rozvoje.

Motivace

Chci, aby žáci, studenti i učitelé dosáhli naplnění svého osobního potenciálu. Systém má motivovat studenty, žáky a učitele k dosažení maximálního osobního rozvoje. Motivací je dnes mnohdy pouze prolézt či přežít, nikoliv získat nové dovednosti a schopnosti.

1

Pokusím se prosadit změnu formy přijímacích zkoušek na SŠ a maturit na víceúrovňové zkoušky, které umožní žákům a studentům dosáhnout maxima jejich možností. Současná forma zkoušek podporuje nerovnost ve vzdělávání a nezapadá do koncepce Strategie 2030, neboť nevyhodnocuje hlavní cíle vzdělávání. Zkoušky by neměly být jednorázové, ale na jejich plnění by žáci i studenti měli celou dobu studia.
2

Budu prosazovat zavedení forem hodnocení a sebehodnocení žáků a studentů, které nesrovnávají, ale hodnotí individuální pokrok jednotlivých žáků a studentů
(např. mapy učebního pokroku). Podmínkou je úprava RVP s víceúrovňovými očekávanými výsledky učení.
3

Vrátím zpět otázku kariérního řádu učitelů i ředitelů škol. Pedagožky a pedagogové nemají motivaci se profesně posouvat a dosahovat vyšší kvality. Kvalita není vázána na nárokové odměňování. Pozice ředitelů či školních inspektorů není prestižní pozicí.

Normy, zákony, pravidla

Chci upravovat zákony tak, aby byly v souladu s praxí a každodenním životem, aby umožňovaly řešit reálné problémy a nebyly jejich původci.

1

Chci se podílet na diskuzi a případných úpravách týkající se vyhlášky o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Podporuji rozumnou, nikoliv úplnou inkluzi. Současné nastavení inkluze je drahé a nevyhovuje všem dětem v jejich vzdělávání.
2

Chci otevřít otázku odpovídajícího odměňování některých pozic v systému pracovníků ve školství, aby odpovídalo jejich skutečné náplni. Například navrhnu novou pozici v katalogu prací – provozní zaměstnanec v mateřských školách.
3

Ze své pozice vnímám potřebu upravit legislativu v oblasti sociálně-právní
ochrany dětí. Problémům závislosti, záškoláctví či nedodržování pravidel ze strany dětí i rodičů se nevěnujeme s potřebným důrazem. Jsem připraven poukazovat na morální propady společnosti, ale hlavně hledat cesty řešení, které nevidím jen v trestech a pokutách.

Zajímá vás víc?